Direktlänk till inlägg 17 juli 2011

Överandlighet?

Av Anders Zandelin - 17 juli 2011 08:29

När jag läser en bok som C. Peter Wagners Warfare Ptayer - What the Bible says about spiritual warfare blir jag både fascinerad och skrämd. Jag blir inte skrämd av det faktum att det skulle finnas en andevärld, men jag blir lite rädd för att bli alltför världsfrånvänd. Rädd för att bli en person "som ser demoner överallt", en överandlig person. Jag kan förknippa hållningen med saker som att bränna skivor och böcker, kasta ut TV:n och "leta upp" saker i hemmet som kan vara hemvist för demoner och sedan förstöra dem. Jag kan få funderingar över hur ett sådant utövande av den kristna tron kommer att påverka mina  barn.


Samtidigt är jag inte helt beredd att ställa mig helt i andra diket heller. Jag har ofta hört kommentarer om hur svårt det är att nå ut med budskapet om Jesus i visa regioner och hur mycket lättare det är på andra ställen. Vid ett flertal tillfällen har jag upplevt hur kristna samlas för att be inför möten, kampanjer osv. Där man seriöst ber om att det även ska vara öppet i andevärlden. I dessa sammanhang deltar emotionellt balanserade kristna som lever helt trovärdiga liv.


Hur mycket fokus ska man då ha på den andliga dimensioner? C. Peter Wagner citerar C.S Lewis som är en av mina favoritförfattare och favorittänkare:


"There are two equal and opposite errors into which our race can fall about the devils. One is to disbelieve in their existence. The other is to believe, and to feel an excessive and unhealtthy interest in them. They themselves are equally pleased by  both errors, and hail a materialist and a magician with the same delight."

(från The Screwtape Letters)


Wagner fortsätter sedan sin bok med att resonera kring hur man ska utrusta "krigarna", de personer som ska ta en mer direkt kamp  med de mörka makterna. Han presenterar en grundtes i form av ett diagram som på y-axeln har "Drawing near to God" och på x-axeln "Outward". Outward refererar till ett begrepp som han kallar "Satanward" det vill säga hur mycket du konfronterar de onda makterna i bön. Grundtesen är att du alltid måste se till att ligga högre på y-axeln än på x-axeln. Annars riskerar du att få stryk och det rejält. Jag kommer sannolikt att återkomma till komponenterna i hur man utrustar sig som andlig krigare. Jag tycker mig se en del allmängilitiga komponenteri det Wagner beskriver, det handlar bl.a om ett disciplinerat böneliv och helgelse.


Jag avslutar idag med ett citat som blev en tankeställare för mig. Det handlar om hur vi ibland, kasnke t.o.m ofta har svårt att avsätta tid för bön och att vi ibland (åtminstone känner jag igen mig själv) kan betrakta bön som hårt arbete.


"Many Christians have the same attitude toward personal prayer. There always seems to be something more urgent to do. Time for prayer is scarce because other activities have higher priority. Some even make the statement that 'prayer is hard work'. I have a difficult time understanding this if the essence of prayer truly is a relationship of intimacy with the Father. It would be like me saying, 'Spending time with my wife Doris, is hard work.' I would never say that for two reasons.First, it is not hard work; it is pure joy. Second, if I did say it, she would take it as an insult, and I wouldn't blame her. Could it be that God might take such an attitude as an insult also?"


Mer om bön kommer framöver.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Zandelin - 16 augusti 2011 20:53

Tillbaka igen efter ett på sätt och vis ofrivilligt uppehåll. Det har helt enkelt varit för mycket annat i livet för att jag ska ha haft tid att skriva. Jag misstänker att mina inlägg kommer att bli mer sporadiska nu när vardagslivet dragit igång ige...

Av Anders Zandelin - 10 augusti 2011 20:38

Dagen inlägg har hämtat inspiration ur två vitt skilda artiklar som jag läst idag. Den ena mer jobbrelaterad och den andra ur Icakuriren. De tankebanor de gett upphov till får/ska inte tolkas som att jag ser några kausalsamband mellan Neuropsykiatris...

Av Anders Zandelin - 9 augusti 2011 21:18

Ibland är det konstigt som det kan bli. Igår skrev jag ett inlägg om Jesus på jobbet och idag fick jag möjlighet att vittna för min chef under en fikarast. Hon började fråga en del om min familj och min bakgrund och det finns ju en del tråkigheter dä...

Av Anders Zandelin - 8 augusti 2011 21:14

Då var man tillbaka i arbetslivet igen efter semestern. Startar upp datorn och möts av 33 bevakningar i Cosmic. Jag har haft semester men för patienterna kan livet vara mycket anorlunda. På ett sätt kan det få mig att känna en känsla av otillräckligh...

Av Anders Zandelin - 7 augusti 2011 20:33

Då var den här - sista kvällen innan det nya arbetsåret tar vid. Sex veckors semester till ända och därmed dags att utvärdera "semesterprojektet" samt dra upp lite riktlinjer inför vardagen.   Sammanfattningsvis har det här på många sätt varir de...

Presentation


En blogg närmast i dagboksformat för att ge utrymme för självreflektion inför andra.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards