Direktlänk till inlägg 3 augusti 2011

Automatik

Av Anders Zandelin - 3 augusti 2011 21:32

Under min andliga intensivkur har jag levt i något slags "retreatkänsla", där det varit lätt att ha mycket fokus på Gud och jag har ofta haft en känsla av salighet. Under den här perioden har jag haft en del fokus på att förbereda mig för hårdare tider. Försökt skapa en mental beredskap för att kunna bibehålla mitt Jesusfokus även om/då jag utsätts för olika slags prövningar. Då har jag tänkt mig stress, trötthet, irritation, misstag på jobbet, materiella eller ekonomiska motgångar och liknande. Men under den senaste veckan har jag blivit varse en "prövning/fara" som jag faktiskt inte ens haft med på kartan, även om jag faktiskt känner igen situationen nu då jag hamnar i den igen.


Det är den förädiska automatik med vilken en del inte helt kristliga reaktioner bara "slinker" ur mig under stunder då livet  "går sin gilla gång". När tempot ökar lite grand och jag ändå känner att jag skördar goda frukter av mitt andliga intensivvårdsprogram, alltså ett läge då allt i grund och botten är bra. Jag har gjort vad jag ska avseende mina andliga rutiner, är inte under någon speciell press. Men se där slinker någon dum kommentar ur mig eller i ett obetänksamt ögonblick ger jag ett svar som inte är hjälpsamt eller avböjer att hjälpa någon utifrån egoistiska motiv.


Massor av sådana där "småsaker" som jag knappt ens lagt märke till hos mig själv eller då jag lagt märke till dem har jag rättfärdigat dem på olika sätt då detta varit möjligt. När jag lyssnade på en predikan av Richard Waddell, talade han om att man som kristen ibland bör avstå sin rätt:


"Redan det att ni processar med varandra är ett nederlag för er. Varför finner ni er inte hellre i en oförrätt? Varför tar ni inte hellre en förlust?" (1 kor 6:7)


Richard hade naturligtvis en utläggning över ett längre bibelstycke, men detta var essensen. Att inte alltid kräva sin rätt. Dessa ord drog igång hela tankekedjan hos mig. Hur jag ofta kan rättfärdiga mig själv då jag är ohjälpsam mot min nästa. Det var väl inte riktigt det som åsyftades, men för mig belystes hela livsinställningen där jag inte gör så mycket mer än jag måste. Hur jag kan skämta på andras bekostnad, hur jag kan vara cynisk, egoistisk, ohjälpsam osv.


Helt klart nyttiga reflektioner, men ack så mycket skit och dåligt beteende jag fortfarande bär med mig och jag är nog knappt medveten om det mesta ännu. Men för att anknyta till gårdagens inlägg, så har jag tillit till Guds process i mitt liv och är tacksam för att jag faktiskt sakta men säkert börjar se igen!


Jag ber om nåden att få vara nyttig för mina medmänniskor.

 
 
Ingen bild

Gunilla

4 augusti 2011 10:36

Tack för dagens näringstillskott!

Anders Zandelin

4 augusti 2011 20:56

Det var så lite så!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Zandelin - 16 augusti 2011 20:53

Tillbaka igen efter ett på sätt och vis ofrivilligt uppehåll. Det har helt enkelt varit för mycket annat i livet för att jag ska ha haft tid att skriva. Jag misstänker att mina inlägg kommer att bli mer sporadiska nu när vardagslivet dragit igång ige...

Av Anders Zandelin - 10 augusti 2011 20:38

Dagen inlägg har hämtat inspiration ur två vitt skilda artiklar som jag läst idag. Den ena mer jobbrelaterad och den andra ur Icakuriren. De tankebanor de gett upphov till får/ska inte tolkas som att jag ser några kausalsamband mellan Neuropsykiatris...

Av Anders Zandelin - 9 augusti 2011 21:18

Ibland är det konstigt som det kan bli. Igår skrev jag ett inlägg om Jesus på jobbet och idag fick jag möjlighet att vittna för min chef under en fikarast. Hon började fråga en del om min familj och min bakgrund och det finns ju en del tråkigheter dä...

Av Anders Zandelin - 8 augusti 2011 21:14

Då var man tillbaka i arbetslivet igen efter semestern. Startar upp datorn och möts av 33 bevakningar i Cosmic. Jag har haft semester men för patienterna kan livet vara mycket anorlunda. På ett sätt kan det få mig att känna en känsla av otillräckligh...

Av Anders Zandelin - 7 augusti 2011 20:33

Då var den här - sista kvällen innan det nya arbetsåret tar vid. Sex veckors semester till ända och därmed dags att utvärdera "semesterprojektet" samt dra upp lite riktlinjer inför vardagen.   Sammanfattningsvis har det här på många sätt varir de...

Presentation


En blogg närmast i dagboksformat för att ge utrymme för självreflektion inför andra.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards