Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

Kroppen som ett tempel och den miljömedvetne kristne

Av Anders Zandelin - 30 juli 2011 07:37

Idag vaknade jag före den övriga familjen och kunde därför hitta lite tid att skriva. Nu går jag snart in på min sista semestervecka, förunderligt vad fort denna semester har gått. Men jag måste säga att en sundare semester såväl fysiskt, som psykiskt och andligt kan jag inte minnas att jag någonsin tidigare har haft. Jag kan känna att jag på ett bra sätt laddat batterierna inför det kommande arbetsåret, samtidigt har vi fått en hel del gjort i hemmet. Vi har tagit tag i saker som i vissa fall legat efter oss i flera år - skönt.


Det här har ju varit den sommar som jag tagit hand om mig själv på alla ovanämnda plan. Det har fått mig att fundera lite över "Vet ni inte att er kropp är ett tempel för den heliga anden, som ni har inom er och som ni har fått från Gud? Ni tillhör inte er själva" (1 kor 6:19). Grundtillämpningen av denna bibelvers har för mig ofta handlat om att jag inte ska ta droger, dricka alkohol eller leva i sexuell omoral. Men hur är det med att missköta sin hälsa på andra sätt? För egen del tänker jag kanske främst på frosseri, att äta för mycket är ju inte heller ok ur ett fördelningsperspektiv. Andra svälter medan jag "äter ihjäl mig". Men om jag drar det ett steg till. Den första människan skulle få en särställning i skapelsen som förvaltare och

härska över havens fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.(1 mos 1:28). Det finns således en förvaltartanke i Bibeln och jag tänker att även vår kropp är en del av det pund vi är satta att förvalta. Borde jag således ta ett större ansvar och arbeta aktivt för kroppens hälsa? Jag menar som i att träna och äta hälsosam mat?


Från denna utgångspunkt drar mina tankar vidare i riktning mot att ta ett ekologiskt, miljömässigt ansvar för skapelsen. Kan du som kristen negligera den exploatering i såväl lokal som global skala som pågår överallt omkring oss? Frågor som jag vet inte är nya på något sätt, men som inte haft särdeles hög prioritering i mitt liv. Men ju mer jag funderar över det desto viktigare synes det mig att ta ett större ansvar för både min egen och andras välfärd både på kortare och lite längre sikt.


Tittar jag på det personliga planet har det dock alltid funnits en fara i att göra träningen och därmed även i någon mån, min egen kropp till en avgud. Jag får se upp så att träning och hälsotänk inte blir ett självändamål. Men jag tänker att om jag är mer rädd om mig själv får jag mer kraft att tjäna andra. Mitt humör, min ork och mitt tålamod blir alla bättre, vilket gynnar även min kristna livsstil. Märk väl att detta då inte handlar om kroppsdyrkan, eller några absoluta fysiska ideal. Utan att utifrån mina egna förutsättningar ta väl hand om den kropp som jag fått av Gud.


Avseende miljön inser jag att jag på grund av min ignorans är alltför okunnig och känner att jag behöver läsa på. Men i det lilla formatet har jag skärpt upp vår återvinning, som tidigare varit en mycket sorglig historia. När jag tittade runt kring ekologi ur ett kristet perspektiv stötte jag på begreppet ekoteologi som jag tänkte fördjupa mig lite i (www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=579977)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Zandelin - 16 augusti 2011 20:53

Tillbaka igen efter ett på sätt och vis ofrivilligt uppehåll. Det har helt enkelt varit för mycket annat i livet för att jag ska ha haft tid att skriva. Jag misstänker att mina inlägg kommer att bli mer sporadiska nu när vardagslivet dragit igång ige...

Av Anders Zandelin - 10 augusti 2011 20:38

Dagen inlägg har hämtat inspiration ur två vitt skilda artiklar som jag läst idag. Den ena mer jobbrelaterad och den andra ur Icakuriren. De tankebanor de gett upphov till får/ska inte tolkas som att jag ser några kausalsamband mellan Neuropsykiatris...

Av Anders Zandelin - 9 augusti 2011 21:18

Ibland är det konstigt som det kan bli. Igår skrev jag ett inlägg om Jesus på jobbet och idag fick jag möjlighet att vittna för min chef under en fikarast. Hon började fråga en del om min familj och min bakgrund och det finns ju en del tråkigheter dä...

Av Anders Zandelin - 8 augusti 2011 21:14

Då var man tillbaka i arbetslivet igen efter semestern. Startar upp datorn och möts av 33 bevakningar i Cosmic. Jag har haft semester men för patienterna kan livet vara mycket anorlunda. På ett sätt kan det få mig att känna en känsla av otillräckligh...

Av Anders Zandelin - 7 augusti 2011 20:33

Då var den här - sista kvällen innan det nya arbetsåret tar vid. Sex veckors semester till ända och därmed dags att utvärdera "semesterprojektet" samt dra upp lite riktlinjer inför vardagen.   Sammanfattningsvis har det här på många sätt varir de...

Presentation


En blogg närmast i dagboksformat för att ge utrymme för självreflektion inför andra.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards