Alla inlägg den 14 juli 2011

Av Anders Zandelin - 14 juli 2011 21:18

Så var det dags för en ny bok. Denna gång föll valet på Warfare prayer av C. Peter Wagner en författare som jag tänker befinner sig i en annan del av spektrat än Wilfrid Stinissen. Hur hamnade jag i den boken, kan man undra? Det hela började med att jag bad min andlige mentor om lite boktips. Jag tyckte att jag under lång tid undvikit att läsa så mycket annan kristen litteratur än Bibeln. Kommen som jag är från en pingsttradition hade jag redan tidigt efter min frälsning fått lära mig att man inte skulle ge sig in i för mycket funderingar eller spekulationer. Bibeln var nog! Teologi kunde rent av vara förödande för din tro. Under åren som gick var jag tämligen noga med att bara läsa kristen litteratur som rekommenderats mig av mina trossyskon. En anledning till detta är att jag inte hade så mycket erfarenhet av kristet trosutövande eller Biblisk kunskap från mitt liv innan frälsningen. Där hade jag däremot varit fallen för såväl filosofi som psykologi, samt slukade skönlitteratur i mängd. Det blev en hel del Sven Reichmann då han var stor favorit hos en av medlemmarna i min bönegrupp. Nåväl nu kom jag ifrån ämnet en del. Tillbaka till böckerna jag lånade av min andliga mentor. Det första han rekommenderade mig, och lånade ut, var William Barcleys nya dagliga studiebibel där jag nu är framme vid evangeliet enligt Lukas. Jag läser den var morgon och Barclay har öppnat mina ögon en hel del för evangelierna redan. Jag fick också kopior (MP3) på en hel mängd predikningar av Richard Wadell, här en länk till hans hemsida  http://www.awesomepastor.com/. Han var pastor vid Dhaka International Christian Church då min mentor var missionär där tillsammans med sin familj. Dessa predikningar har också varit mig till mycket uppbyggelse. Slutligen fick jag låna boken How to have a healing ministry without making your church sick av C. Peter Wagner. Denna bok upplevde jag som mycket inspirerande, den började lite torrt men blev mycket radikal mot slutet. Jag uppskattade mycket den vetenskapliga tonen i boken och hur Wagner refererade till meningsmotståndare och uppmanade mig som läsare att jämföra och själv avgöra vad jag trodde. Raskt köpte och läste jag Your spiritual gifts can help your church grow, vilket också var en bok som inspirerade mig mycket. Samtidigt började jag någonstans ana att Wagner var kontroversiell och när jag (som man ju bör nuförtiden) googlade honom såg jag att han var en förgrundsgestalt i The new apostolic reformation och att han i många kretsar och sammanhang bland annat i Dagen (här en länk till artikel http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=157051.) ifrågasattes av det kristna etablissemanget.


Vart jag vill komma är väl att jag ibland kan tycka det är svårt att veta vad som är trovärdigt eller inte. C. Peter Wagners författarskap kom jag i kontakt med via en erfaren, pragmatisk och mycket god kristen förebild. Men det finns många personer som gör till synes  trovärdiga uttalanden men som av andra personer misskrediteras. Jag har själv en vana av att läsa och värdera vetenskapliga artiklar och vet vilka regler som gäller i den världen. När det kommer till trosfrågor är det svårare. Men för mig är det ändå viktigt att läsa olika författare och olika vinklingar.


Anledningen till denna utläggning är väl egentligen att jag nu ska ge mig in i ett svårgreppbart område som hanterar den osynliga världen, med andar och demoner som en naturlig ingrediens. I mitt kristna umgänge finns mycket olika åsikter i dessa frågor representerade och själv kan jag ibland vara osäker på hur mycket uppmärksamhet som är rimligt att lägga på dem. Precis som jag skrev igår om mina svårigheter att hitta substans i tankarna om himmelriket lika svårt har jag att hitta substans i andevärlden. Samtidigt är jag inte beredd att helt ignorera den.


Är det någon av er som läser detta som har åsikter eller erfarenheter i ämnet eller om Wagner får ni gärna starta en diskussion genom att kommentera.

Presentation


En blogg närmast i dagboksformat för att ge utrymme för självreflektion inför andra.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards