Alla inlägg den 20 juli 2011

Av Anders Zandelin - 20 juli 2011 19:43

Jaha, då var jag lite drygt halvvägs genom semestern och det känns som om det kunde vara läge att stämma av semesterprojektet lite grand. Så vad var det nu som ingick, för er som inte följt mig hela vägen var det:


Strama upp mitt andliga liv genom:


a/ Regelbundna bönestudner morgon och kväll

b/ Introducera Jesusbönen som en meditationsform med gradvis upptrappning, målet 20 min/dag.

c/ Blogga som en del i en daglig självreflektion

d/ Börja morgonen med en bibelstudie utifån Barclays Daily Study Bible

e/ Rensa i intag av böcker, musik, film, onödig mat (i princip socker + snacks)

f/ Regelbunden fysisk motion

g/ passa på att ta till mig kristen undervisning i form av böcker, predikningar, samtal etc

h/ medvetet jobba med karaktärsfel för att uppnå en större helgelse


Hur har det då gått?


Jo, över förväntan, både avseende att faktiskt genomföra det jag föresatt mig och genom att jag faktiskt känner att denna relativt korta "boot camp" gjort en skillnad i mitt vardagsliv och även i mitt mående.


Som jag tidigare nämnt så handlar det här inte om någon form av konvertering till lagiskhetens kristendom, utan har varit lite av ett experiment i självkontroll. Min egen upplevelse är att jag förslappats i detta avseende och att jag mer och mer kommit att göra enbart det jag har känt för (eller det jag måste utifrån förpliktelser för familj och arbete, men inte ett dugg mer). Jag hade helt enkelt blivit lite väl soft och förlorat fokus i livet. Jesu ok är ett milt ok, men ibland kan vi också vaggas in i en förädisk känsla som inbjuder oss att bara glida med och i mitt fall hade det här medglidandet gjort att jag etablerat ett förhållningssätt till min tro som inte var fruktbart.


Idag hade jag dock tänkt bryta min TV fasta och tillsammans med son och hustru se ett avsnitt av BBC versionen av Wallander. Jag får väl reflektera över hur det kändes i morgon...


...däremot tänker jag mig nog att flertalet av ovanstående punkter ska bli en integrerad del av mitt vardagsliv. Viktigt att betona är också att jag inte betraktar dessa punkter som ett recept eller något som jag nödvändigtvis vill råda någon annan att efterhärma. Men det är punkter som får mig att komma i bättre kontakt med Jesus. Jag upplever att bibelord kommer snabbare, vägledning från den Helige Ande är tydligare och mitt sätt att tänka är betydligt mer Jesusfokuserat vilket är precis vad jag önskar i mitt liv.


Ett extra plus vill jag ge till att inleda dagen med Jeusbönmeditationen, de första gångerna var jag så rastlös att jag upplevde fem minuter som näst intill olidligt. Jag har trappat upp med 1 minut/dag och är nu framme vid 16 minuter där delmåslet är 20 min/dag. Dessa minuter färgar sedan hela min dag och jag har redan mycket lättare att fokusera. Den fysiska träningen gör också att det känns bättre och mer balanserat i både kropp och själ.

Presentation


En blogg närmast i dagboksformat för att ge utrymme för självreflektion inför andra.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards