Alla inlägg den 7 augusti 2011

Av Anders Zandelin - 7 augusti 2011 20:33

Då var den här - sista kvällen innan det nya arbetsåret tar vid. Sex veckors semester till ända och därmed dags att utvärdera "semesterprojektet" samt dra upp lite riktlinjer inför vardagen.


Sammanfattningsvis har det här på många sätt varir den bästa semester jag någonsin haft. Det har varit en semester som delvis gett en ny, bättre inriktning på livet i stort. Delvis har det handlat om att återinföra goda vanor, delvis om att ta tag i gamla "surdegar", ni vet den där typen av uppgifter som man liksom aldrig blir färdig till att ta tag i och som bara ligger där och tar onödig energi. Just de sistnämnda sakerna har inte varit så stora utan det har varit att lämna in klockan som legat i en låda i över ett år, den behövde ett nytt batteri och en sprint ersatt i armbandet. Rensa den ena bärbara datorn och installera den på Noahs rum tillsammans med en bildskärm som stått på vinden i någon månad. Den typen av saker som inte är superviktiga, egentligen inte så svåra, men de har liksom inte blivit av. Med tiden hade det blivit ganska många saker av det slaget varav de allra flesta faktiskt är åtgärdade just nu.


När jag ser mig om i huset känner jag att både jag och hustrun har åstadkommit något som bidrar till ökad trivsel och som kommer att underlätta vardagen. Med andra ord väl investerad tid.


Den fysiska träningen i kombination med de andliga rutinerna har gjort att jag tappat några kilo i vikt, fått bättre kondition, känner mig piggare och har längre mental uthållighet och koncentration. Dessutom känner jag mig mer fokuserad och jämnare i humöret. Som bonus upplever jag att min gudskontakt och "min förmåga" att relatera livet till Gud och bibelord sker med större lätthet och mer naturligt.


Sammantaget många goda vinster. De två senaste dagarna har jag inte hunnit träna och inte haft möjlighet/ork att genomföra morgonmeditationen, till och med detta avbrott känns helt ok. Men hur gå vidare och konsolidera det som varit bra så att jag kan ta det med mig in i arbetsvardagen??


Jag får en mjukstart eftersom jag börjar arbeta två veckor innan Annika börjar arbeta och skolorna drar igång. Går jag upp som jag brukar i vanliga fall 5.30 hinner jag med mina morgonrutiner då resten av huset fortfarande sover. Fysisk träning hinner jag på kvällarna efter jobbet. När dessa två veckor är slut får jag fundera över om det går att "klämma in" meditation på lunchrasten. Jag tror inte jag orkar gå upp kl fem för att hinna med. Detta får jag fundera lite över...


Som jag nämnt tidigare, mina rutiner skall hjälpa mig inte förslava mig... ...ska bli spännande att se vad jag kan få med mig in i vardagen.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg närmast i dagboksformat för att ge utrymme för självreflektion inför andra.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards