Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

Inkarnationsteologi

Av Anders Zandelin - 15 juli 2011 11:37

Idag skriver jag mitt inlägg lite tidigare än vad jag brukar. Tanken har ju egentligen varit att knyta ihop dagen med lite bloggreflektioner. Men idag går hustrun på semester och jag tänker att jag kommer att disponera kvällarna lite anorlunda under vår gemensamma semester. I allmänhet är jag den morgonpiggaste i familjen så möjligen kommer jag att börja skriva mina inlägg på morgonen innan allt drar igång här hemma.


Först en kort tillbakareflektion utifrån gårdagens (och förgårdagens) inlägg. Det här med hur man kan veta vilken information man kan lita på. Det jag kan tycka verkar lite obehagligt är att det intryck jag får är att personer som verkligen helhjärtat söker Gud. Kanske har lagt större delen av en livstid på detta (förhoppningsvis med ett rent hjärta) ändå kan dra så olika slutsatser, producera så olika teologier som hamnar på kollisionskurs. Där vedersakarna nästan dömer anhängarna till evig förtappelse, beskriver att det är villoläror eller kanske till och med listiga trick från den onda sidan. Sammantaget gör det det så svårt att värdera information. Mitt sätt att hantera detta är att förlita mig på Den Helige Andes vägledning, att  han: Hjälparen vägleder mig till rätt information och att Han hjälper mig att rätt värdera den information jag kommer i kontakt med. Detta i kombination med att alltid ha ett levande bibelstudium som ger mig kontinuerlig tillgång till facit är den vaccination jag använder mig av .


Nu till dagens reflektion som handlar om något som Wagner kallar inkarnationsteologi, syftet med detta begrepp är att teologiskt förklara hur det kommer sig att vi som kristi efterföljare idag har kraften att göra samma och till och med större ting än vad Jesus gjorde. Det är en teologisk argumentation för hur "apostlagärningarnas kristendom" kan förlösas i våra liv.


"My theological premise is the following:

The Holy Spirit was the source of all of Jesus' power during his earthly ministry. Jesus exercised no power of or by Himself. We today can expect to do the same or greater things than Jesus did because we have been given access to the same power source."


"While holding firm the fact that at all times Jesus was totally God and totally human during his earthly ministry, it is clear from His own words, 'the Son can do nothing of Himself, but what He sees the Father do...' (John 5:19) According to Philippians 2, Jesus voluntarily became obedient to the Father during His incarnation on earth (see Phil 2:5-8). He agreed to forego the use of His divine attributes for a season. He did no miraculous works through the power of His divine nature, for if He had done so, He would have violated His pact of obedience with the Father. All of His miraculous works were done by the Holy Spirit operating through Him (see Matt. 12:28; Acts 10:38; Luke 4:1, 14; 5:17)."

(C. Peter Wagner "Warfare Prayer" s. 52)



Detta är någonting som jag tidigare aldrig funderat så mycket över men en beskrivning som jag finner biblisk, logisk och mycket hoppfull för vad vi alla kan göra i Hans namn. Det öppnar dörren för en mycket spännande resa!

 
 
Ingen bild

Titti Zandelin

15 juli 2011 21:53

Ja, mycket intressant att läsa allt du reflekterar över.Tror som du att DHA vägleder och oxå att det är viktigt att vara stilla i bön och bibelläsning så man kan känna "in" om man råkar spåra "ut" :0). Det står ju i ordet "Att i stillhet och förtröstan blir vi starka. Att läsa böcker ger mycket och är upbyggligt, men till syvene o sist korrogeras vi hela tiden av ordet och DHA . Som sagt innan, det är mina bästa stunder på dagen att läsa på din blogg och många med mig blir säkerligen rikerligt välsígnade. Du är rätt person med dina otroliga kunskaper och förmåga att skriva och uttrycka dig bra , ge många en längtan att studera den osynliga Andevärlden och upptäcka att den är lika naturlig och verklig som den vi ser. Visst är det synd att missa en sådan stor upptäckt?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Zandelin - 16 augusti 2011 20:53

Tillbaka igen efter ett på sätt och vis ofrivilligt uppehåll. Det har helt enkelt varit för mycket annat i livet för att jag ska ha haft tid att skriva. Jag misstänker att mina inlägg kommer att bli mer sporadiska nu när vardagslivet dragit igång ige...

Av Anders Zandelin - 10 augusti 2011 20:38

Dagen inlägg har hämtat inspiration ur två vitt skilda artiklar som jag läst idag. Den ena mer jobbrelaterad och den andra ur Icakuriren. De tankebanor de gett upphov till får/ska inte tolkas som att jag ser några kausalsamband mellan Neuropsykiatris...

Av Anders Zandelin - 9 augusti 2011 21:18

Ibland är det konstigt som det kan bli. Igår skrev jag ett inlägg om Jesus på jobbet och idag fick jag möjlighet att vittna för min chef under en fikarast. Hon började fråga en del om min familj och min bakgrund och det finns ju en del tråkigheter dä...

Av Anders Zandelin - 8 augusti 2011 21:14

Då var man tillbaka i arbetslivet igen efter semestern. Startar upp datorn och möts av 33 bevakningar i Cosmic. Jag har haft semester men för patienterna kan livet vara mycket anorlunda. På ett sätt kan det få mig att känna en känsla av otillräckligh...

Av Anders Zandelin - 7 augusti 2011 20:33

Då var den här - sista kvällen innan det nya arbetsåret tar vid. Sex veckors semester till ända och därmed dags att utvärdera "semesterprojektet" samt dra upp lite riktlinjer inför vardagen.   Sammanfattningsvis har det här på många sätt varir de...

Presentation


En blogg närmast i dagboksformat för att ge utrymme för självreflektion inför andra.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards