Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

Daglig inventering - kritik av karaktärsfel som leder till självömkan

Av Anders Zandelin - 3 juli 2011 22:14

Efter en underbar helg i släktens och goda vänners lag tar så åter hemmets vardag (fast det är söndag) vid. Jag har ju tidigare skrivit ett inlägg om andens frukter och mitt alldeles särskilda fokus på tålamod, vänlighet och självbehärskning. Egenskaper som jag både kontemplerat över och bett till Gud om att erhålla. Gud är god och har idag gett mig tillfälle att träna men jag kan inte påstå att jag var speciellt duktig på att tillämpa dem då det väl gällde. Så tänkte jag först men när jag ledsen över mina brister satte mig ner för en daglig självrannsakan slog det mig plötsligt att just i den här situationen var det inte så mycket ett ädelt arbete med danandet av en god andlig karaktär jag höll på med. Det var helt enkelt vanlig självömkan!


Själva utgångspunkten att jag behövde tillämpa tålamod, vänlighet och självbehärskning antyder ju att den här andra personen  gör något gentemot mig som kräver att jag så att säga sväljer något som jag uppfattar som en oförrätt. När det i just den här situationen snarare var så att denna någon istället petade på en del av mina karaktärfel. Detta utlöser hos mig en plötsligt uppflammande våg av irritation följd av ett medvetet försök att behärska mig, vilket bara resulterade i att jag gömde mig bakom kyla och intellektualiserande och sedan försökte vända diskussionen till min fördel. När detta inte lät sig göra, intog jag mer av en offerroll. Genant, hur jag när jag sansar mig, ser hur mycket av de här processerna som går helt automatiskt och hur de helt missar målet.


Vad var det då som hände och vad kan jag dra för lärdom av det som hände?


Jo, jag har en del egenskaper som jag inte är stolt över, jag till och med skäms över dem. När jag får kritik på dessa områden blir jag automatiskt arg, sedan skäms jag över att jag blir arg. Skammen leder till självfördömelse, som leder till självömkan. Självömkan innehåller inte mycket energi till förändring, utan leder till passivitet.


Så vill jag inte känna för det är jobbigt och känns ovärdigt så jag problemlöser och ser ilskan, för det är den jag oftast får feedback på då det är de ilskeutlösta reaktionerna som syns tydligast i relationen till andra.


Så jag löser problemet (tycker jag)  genom att fokusera på tålamod, vänlighet och självbehärskning vilka syftar till att hantera ilskan. Men jag glömmer själva nyckeln: Kärleken.


Jag har fått lära mig att enligt den grekiska grundtexten kan man skriva:

Kärlek: glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning.

Kolonet efter kärlek innebär att kärleken är grunden som i sig innefattar de övriga frukterna.


Detta leder mig till ett bibelord som talar en del om vad kärleken innebär:


"Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas icke, kärleken förhäver sig icke, den uppblåses icke. Den skickar sig icke ohöviskt, den söker icke sitt, den förtörnas icke, den hyser icke agg för en oförrätts skull. Den gläder sig icke över orättfärdigheten, men har sin glädje i sanningen. Den fördrager allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting." (1 Kor 13:4-7)


Det synes mig som att mitt fokus bör ligga på kärlek ett tag framöver, både mot mig själv och andra.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Zandelin - 16 augusti 2011 20:53

Tillbaka igen efter ett på sätt och vis ofrivilligt uppehåll. Det har helt enkelt varit för mycket annat i livet för att jag ska ha haft tid att skriva. Jag misstänker att mina inlägg kommer att bli mer sporadiska nu när vardagslivet dragit igång ige...

Av Anders Zandelin - 10 augusti 2011 20:38

Dagen inlägg har hämtat inspiration ur två vitt skilda artiklar som jag läst idag. Den ena mer jobbrelaterad och den andra ur Icakuriren. De tankebanor de gett upphov till får/ska inte tolkas som att jag ser några kausalsamband mellan Neuropsykiatris...

Av Anders Zandelin - 9 augusti 2011 21:18

Ibland är det konstigt som det kan bli. Igår skrev jag ett inlägg om Jesus på jobbet och idag fick jag möjlighet att vittna för min chef under en fikarast. Hon började fråga en del om min familj och min bakgrund och det finns ju en del tråkigheter dä...

Av Anders Zandelin - 8 augusti 2011 21:14

Då var man tillbaka i arbetslivet igen efter semestern. Startar upp datorn och möts av 33 bevakningar i Cosmic. Jag har haft semester men för patienterna kan livet vara mycket anorlunda. På ett sätt kan det få mig att känna en känsla av otillräckligh...

Av Anders Zandelin - 7 augusti 2011 20:33

Då var den här - sista kvällen innan det nya arbetsåret tar vid. Sex veckors semester till ända och därmed dags att utvärdera "semesterprojektet" samt dra upp lite riktlinjer inför vardagen.   Sammanfattningsvis har det här på många sätt varir de...

Presentation


En blogg närmast i dagboksformat för att ge utrymme för självreflektion inför andra.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards