Direktlänk till inlägg 1 juli 2011

Hur lever man nära Gud då man känner sig seg?

Av Anders Zandelin - 1 juli 2011 16:39

Just nu känner jag mig seg, klibbig med en lätt, lite molande huvudvärk. Har skruvat ihop ett IKEA skrivbord med tillhörande hylla med insatser. Sedan visade det sig att det egentligen var för stort för rummet som det skulle dela med en dubbelsäng. Av denna anledning fick jag börja flytta runt de få möblerna i rummet och slutligen när dubbelsängen stod mot vägg nummer fyra och nattduksborden var bortrationaliserade funkade det äntligen. Sedan flytta och borra upp sänglamapan, allt i intensiv sommarvärme och med svetten lackandes. Detta projekt tog större delen av dagen i anspråk, det hela avslutades med en tripp till återvinningen för att göra av med överblivet emballage. Jag hade hoppats att en känsla av förnöjsamhet efter väl utfört arbete skulle infinna sig, men känner mig bara seg och snart väntar den dagliga 7 km promenaden med hustrun.


Det jag funderar över är hur jag kan hålla den goda känslan av Gudsnärvaro levande under sådana här vardagliga vedermödor. Det är ju inte på något sätt så att jag varit utsatt för överdriven stress eller prövning, men nog slank några svordomar igenom när projektet strulade för mig och nog var jag stundtals irriterad. Men den där riktiga lusten som jag ibland kan ha att ta in något uppbyggligt material t.ex lyssna på en predikan med bra undervisning eller få lust att be nu när jag har tid att göra det medan händerna gör sitt arbete. Den fanns inte där - inte heller arbetets glädje fanns där just då.


Jag inser sedan det jag redan vet att gudsrelationen inte handlar om en ständig salighet, utan att detta tillstånd när himlen så att säga är öppen, kommer och går. I boken Ansikte mot ansikte - Samtal om kristen tro där Göran Skytte samtalar med Wilfrid Stinissen tas detta upp och det ständiga "salighetstillståndet" beskrivs som ett potentiellt andligt sett farligt tillstånd, då det lätt kan locka till högmod.


"Denna period är således god och man skall inte önska få hoppa över den. Men den förblir en fas för nybörjaren. De härliga känslorna, som här överströmmar människan, går inte så särdeles djupt, kärleken är ännu mycket ytlig och riktad mot det egna jaget."


Det där kändes lite som en kalldusch måste jag säga. Men här utvecklar Wilfred lite om termen nybörjare:


"På något sätt är man nybörjare hela livet, samtidigt som det ändå finns en viss erfarenhet. På samma gång som man känner och vet att man är nybörjare, så finns det en djupare tro, man är mer förankrad, man tappar inte så lätt fotfästet när det är mörkt, när man inte känner något av Gud. Man vet ändå att Gud är densamme."


och slutligen:


"Nybörjare brukar tro att de, som Prometeus, kan stjäla elden från Gud, att det räcker att arbeta med sig själv för att förverkliga den efterlängtade heligheten. Resultatet är i bästa fall ett monument som vittnar om högmod inte om helighet."


Jag tror att det här handlar om en vilja att styra saligheten, att äga den genom gärningar snarare än genom tro. Att ordet varnar för självcentrering, när all kristenhet i grund och botten handlar om relation och kärlek.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Zandelin - 16 augusti 2011 20:53

Tillbaka igen efter ett på sätt och vis ofrivilligt uppehåll. Det har helt enkelt varit för mycket annat i livet för att jag ska ha haft tid att skriva. Jag misstänker att mina inlägg kommer att bli mer sporadiska nu när vardagslivet dragit igång ige...

Av Anders Zandelin - 10 augusti 2011 20:38

Dagen inlägg har hämtat inspiration ur två vitt skilda artiklar som jag läst idag. Den ena mer jobbrelaterad och den andra ur Icakuriren. De tankebanor de gett upphov till får/ska inte tolkas som att jag ser några kausalsamband mellan Neuropsykiatris...

Av Anders Zandelin - 9 augusti 2011 21:18

Ibland är det konstigt som det kan bli. Igår skrev jag ett inlägg om Jesus på jobbet och idag fick jag möjlighet att vittna för min chef under en fikarast. Hon började fråga en del om min familj och min bakgrund och det finns ju en del tråkigheter dä...

Av Anders Zandelin - 8 augusti 2011 21:14

Då var man tillbaka i arbetslivet igen efter semestern. Startar upp datorn och möts av 33 bevakningar i Cosmic. Jag har haft semester men för patienterna kan livet vara mycket anorlunda. På ett sätt kan det få mig att känna en känsla av otillräckligh...

Av Anders Zandelin - 7 augusti 2011 20:33

Då var den här - sista kvällen innan det nya arbetsåret tar vid. Sex veckors semester till ända och därmed dags att utvärdera "semesterprojektet" samt dra upp lite riktlinjer inför vardagen.   Sammanfattningsvis har det här på många sätt varir de...

Presentation


En blogg närmast i dagboksformat för att ge utrymme för självreflektion inför andra.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards